Moskova

Moskova

19 Eylül 2017 Salı

Dünyayı kurtaran adam öldü...




Sovyetler Birliği'nin roket saldırısı erken uyarı sistemi 1983 yılında alarm verdiğinde dünya nükleer savaşın eşiğine gelmişti... Stanislav Petrov adlı subay bilgisayara inanmayıp alarmın yanlış olduğunu ilan etmese idi o eşik geçilebilir, Sovyetler Birliği ABD'ye karşı saldırı başlatabilirdi. Petrov'un basiteri dünyayı felaketten kurtardı.

Petrov bu yıl Mayıs ayında hayatını kaybetti. Batı medyası ise herkesin sempatiyle baktığı bu soğuk savaş kahramanının 77 yaşında öldüğü haberini ancak birkaç gün önce tesadüfen öğrendi.

Stanislav Petrov yıllar önce BBC'ye verdiği röportajda 1983'teki olayı şöyle anlatmıştı:

"Sirenler çalmaya başladı ve birkaç saniye boyunca ekrana bakmaktan başka bir şey yapamadım. Üzerinde kocaman kırmızı harflerle ATEŞLENDİ yazıyordu. Bir dakika sonra bir siren daha. İkinci roket ateşlendi, derken üçüncü, dördüncü ve beşinci... Ekrandaki uyarının yerini ROKET ÇARPMASI uyarısı aldı. Düşünme payımızın ne kadar olacağına dair bir talimat yoktu. Ama her geçen saniyenin askeri ve siyasi yetkililerin çok kıymetli vaktine mal olduğunu biliyorduk. Bunun üzerine bilgisayara inanmamaya karar verdim. Ahizeyi kaldırdım ve üstümle konuşup alarmın yanlış olduğunu söyledim. Ama kendim de bundan tam emin değildim. Yüzde elli - yüzde elliydi inancım. Ve hata yapmışsam beni kimsenin düzeltmeyeceğini biliyordum".

Buluttan yansıyan güneş ışınlarının sebep olduğu bu olaydan sonra Stanislav Petrov raporunda durumu yeterince ayrıntılı anlatmadığı gerekçesiyle kınama cezası almış, bir yıl sonra da silahlı kuvvetlerden ayrılmıştı.

1990'lı yıllarda olayın üzerindeki gizlilik kaldırılınca tüm dünya Stanislav Petrov'un adını öğrendi. Petrov "dünyayı kurtaran adam" olarak pek çok uluslararası ödüle layık görüldü.


Batı medyasının Petrov'un ölümünü öğrenmesi, 7 Eylül 2017 tarihinde Alman yönetmen Karl Schumacher'in doğum gününü kutlamak üzere Petrov'u araması sayesinde mümkün oldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder